Ammattilaiselle

Suomessa on noin 110 000 henkilöä, jolle rahapelaamisesta aiheutuu jonkinasteisia haittoja tai ongelmia. On selvää, että heitä kohdataan myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa.

Ongelmapelaajan tunnistaminen on vaikeaa. Näkyviä merkkejä ei välttämättä ole. Usein pelaaja salaa riippuvuuteensa tai se jää jonkin toisen oireen taakse.

Kysyminen on paras tapa päästä kiinni peliongelmaan. Vihjeitä voivat olla:

  • Taloudelliset vaikeudet, ahdistuneisuus, stressioireet ja uniongelmat, eristäytyminen ihmissuhteissa, rahan korostunut merkitys puheissa ja puhe pelaamisesta
  • Tiliotteessa samana päivänä olevat useat, pienet nostot tai siirrot pelitillle (esim. RAY, Veikkaus, PAF, Bettsson)

Helpota peliongelman havaitsemista:

  • Kysy kaikilta asiakkailta myös pelaamisesta
  • Tarkkaile ongelmapelaamisesta kertovia vihjeitä
  • Laita esille ja tarjoa ongelmapelaamisesta ja avusta kertovaa materiaalia
  • Selvitä jo etukäteen ongelmapelaajien hoitoon erikoistuneet tahot

Suosittelemme, että pelaamisesta kysytään asiakkailta, joilla on esimerkiksi ADHD, päihdeongelma tai mielenterveyden ongelmia kuten masennusta tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Pikatestejä

Rahapeliriippuvuuden voi tunnistaa esimerkiksi seuraavilla kysymyksillä:

  • Onko pelaamisen lopettaminen tai vähentäminen aiheuttanut sinussa levottomuutta, ahdistusta tai ärtyneisyyttä viimeksi kuluneen kahdentoista kuukauden aikana?
  • Oletko viimeksi kuluneen kahdentoista kuukauden aikana yrittänyt salata perheeltäsi tai ystäviltäsi, paljonko pelasit?
  • Onko pelaamisesi aiheuttanut sinulle viimeksi kuluneen kahdentoista kuukauden aikana sellaisia taloudellisia ongelmia, että olet joutunut hankkimaan perheeltäsi, läheisiltäsi tai sosiaalipalveluista apua elinkustannuksiisi?

Myöntävä vastaus yhteen tai useampaan kysymykseen on merkki mahdollisesta rahapeliongelmasta. Kysymykset perustuvat kansainväliseen tutkimukseen (ns. BBGS-mittari). Testi löytyy myös osoitteesta www.peluuri.fi

Toinen vaihtoehto on Kahden kysymyksen Lie-Bet-testi (THL:n verkkosivuilla)

Ongelman tarkempi kartoitus

Jos asiakas myöntää peliongelmansa, ongelmaa voi kartoittaa tarkemmin pidemmillä kyselyillä.

Lisää näistä mittareista voit lukea THL:n verkkosivuilta.

Peliklinikka jakaa osaamista

Yksi Peliklinikan tehtävistä on levittää peliongelmiin liittyvää erityisosaamista. Peliklinikka tekee laaja-alaista yhteistyötä, jotta sekä kuntien peruspalvelujen työntekijät että muut asiantuntijat voivat kasvattaa osaamistaan.

Peliklinikka tekee osaamiseen liittyvää yhteistyötä hankekumppaneiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Näitä tahoja ovat mm. rahapelaamiseen ja tähän liittyvien alojen asiantuntijat kunnissa, järjestöissä, valtiolla tai hankkeissa.
Yhteistyötä tehdään muun muassa tarjoamalla ammattilaisille suunniteltuja palveluja tai osallistumalla koulutuksen järjestämiseen.

Kysy lisää

Voit keskustella asiakkaasi rahapeliongelmasta, tarjolla olevista materiaaleista ja kurssituksista ja  jatkohoitovaihtoehdoista soittamalla Peluurin auttavaan puhelimeen arkisin klo 12-18 numeroon 0800 100 101 tai Peluurin Chatin kautta.

Helsingin ja Vantaan ammattilaiset voivat konsultoida rahapeliongelman hoidollisia erityiskysymyksiä soittamalla numeroon 040 152 3918 arkisin kello 12–14. Sähköpostitse voit  lähettää kysymyksiä osoitteeseen peliklinikka (ät) hel.fi.

Tilaa Peliklinikan uutiskirje

Tilaa tästä noin 4 kertaa vuodessa ilmestyvän uutiskirjeemme ja tuoreimman tiedon Peliklinikan ajankohtaisista asioista.

Työkaluja ja verkkokoulutuksia

Peluurin verkkosivujen ammattilaisille suunnatussa osiossa on erilaisia työkaluja, joita voi hyödyntää pelihaittoja kokevia asiakkaita kohdatessa.

Voit tutustua myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) rahapelihaittoja käsittelevään sivustoon. Sivustolta löytyy paljon tietoa ja asiakastyössä hyödynnettävää tukimateriaalia kuten opaskirjoja ja esitteitä.

Lisäksi THL järjestää rahapelihaittoihin liittyviä verkkokoulutuksia.