Läheiselle

  • ”Lähdimme mieheni kanssa Peliklinikalle. Yksin hän ei olisi mennyt. Käynnit ovat antaneet toivoa siitä, että hänen pelaamisensa loppuu.”
Ongelmallinen pelaaminen koskettaa myös pelaajien läheisiä: puolisoita, vanhempia, sisaruksia ja ystäviä. Läheinen voi saada tiedon pelaamisesta yllättäen. Joskus peliongelma kehittyy hitaasti, ja läheinen tottuu pelaamiseen osana arkipäivää niin, ettei välttämättä usko sen olevan ongelma.

Kun on kyse aikuisen ihmisen pelaamisesta, vastuu on aina pelaajalla itsellään. Ongelmallinen pelaaminen ei ole läheisen vastuulla tai läheisen syytä. Läheiset joutuvat kuitenkin usein kohtaamaan pelaamisesta aiheutuvia seurauksia, jotka voivat olla hyvin monenlaisia lievästä huolesta vakaviin hyvinvointia, terveyttä ja taloudellista tilannetta vaarantaviin seurauksiin.

Peliklinikalta saat apua, hoitoa ja tukea, kun olet huolissasi läheisesi pelaamisesta tai läheisesi pelaaminen aiheuttaa pulmia omassa jaksamisessasi.

Palvelumme ovat maksuttomia, ja osa palveluista on valtakunnallisia. Voit saada apua soittamalla, netin kautta tai tulemalla käymään.

Keskustelut ovat aina luottamuksellista. Työntekijöillämme ja vertaishenkilöillä on vaitiolovelvollisuus kaikista käsitellyistä asioista.

Pääkaupunkiseudun palvelut läheisille

Tiltti – Tule käymään

Peliklinikan yhteydessä Helsingin Hakaniemessä sijaitseva Tiltti on pelihaittoihin keskittyvä tieto- ja tukipiste. Pelaajan läheisenä voit tulla Avoimien ovien tapaamisiin joko yksin tai pelaavan läheisesi kanssa. Tiltti tarjoaa myös läheisille suunnattuja teemailtoja ja tietoiskuja.

Tiedot läheisten teemailloista, tietoiskuista, vertaisryhmistä ja avoimista ovista löydät täältä. Tulo-ohjeet Tilttiin löydät täältä.


lue lisää

Tiltti järjestää teemailtoja pelaajien läheisille noin kerran kuukaudessa keskiviikkoisin klo 18-20. Teemailloissa on mahdollisuus saada vertaistukea; puhua ihmisille, jotka ymmärtävät, koska ovat kokeneet saman ja kuulla muiden kokemuksia elämästä pelaajan lähellä. Ne tarjoavat luottamuksellista keskustelua, ymmärrystä, käytännön vinkkejä sekä tietoa ilmiöstä nimeltä peliongelma. Keskustelua käydään pelaajien läheisiä koskettavista teemoista ja niitä ohjaa Tiltin työntekijä. Paikalle voi tulla myös ilmoittautumatta.

Kuukausittain läheisten teemailtoja edeltävät Tiltin Avoimet ovet omistetaan erityisesti läheisille. Päivystävät työntekijät antavat neuvontaa ja pyrkivät tukemaan läheisiä yksilöllisissä tilanteissaan.

Tiltti järjestää teemailtojen ja avointen ovien lisäksi myös talousneuvontaa ja tietoiskuja.

Lisäksi läheisten vertaisryhmiä kokoontuu Peliklinikalla. Ryhmistä voi kysyä Tiltistä, Peliklinikan puhelimesta tai lukea lisää täältä.

Lisätietoja: tiltti [ät] sininauha.fi

Päivystysvastaanotto helsinkiläisille ja vantaalaisille

Peliklinikan päivystysvastaanotto on 3.1.  alkaen ti klo 8-10 ja to klo 15-17. osoitteessa Siltasaarenkatu 12 A, 6 krs.

Päivystysvastaanotolle voi tulla ilman ajanvarausta. Vastaanotolle saapuvien lukumäärästä riippuen omaa vuoroa saattaa joutua odottamaan.

Päivystys on tarkoitettu kaikille omasta tai läheisen pelaamisesta huolestuneille helsinkiläisille ja vantaalaisille yli 18-vuotiaille. Vastaanotolle voi tulla yksin tai yhdessä läheisen tai muun tukihenkilön kanssa. Päivystysvastaanotto tarjoaa kertaluontoisesti tukea ja neuvoja omasta tai toisen pelaamisesta huolestuneille.

lue lisää
Vastaanotolla kartoitetaan yhdessä työntekijän kanssa sen hetkinen tilanne ja mahdollinen tuen- ja avuntarve. Tarvittaessa työntekijä antaa neuvoja tai ohjaa eteenpäin muihin palveluihin Peliklinikalla tai muualla.

Tilanteen selvittely yhdessä työntekijän kanssa voi auttaa löytämään uusia toimintavaihtoehtoja ja näkökulmia sekä tarjoaa tilaisuuden keskustella työntekijän kanssa kuormittavassa tilanteessa. Päivystysvastaanotto on luottamuksellinen ja maksuton.

Keskustelu helsinkiläisille ja vantaalaisille

Haluaisitko keskustella läheisesi peliongelmasta? Olisitko valmis kartoittamaan avun tarvettasi psykologin tai sosiaaliterapeutin kanssa? Jos olet yli 18-vuotias ja asut Helsingissä tai Vantaalla, voit päästä Peliklinikan maksuttomaan tukea antavaan keskusteluun.

Ajanvaraus arkisin klo 12-14 puh. 040 152 3918.
[/toggle-top]

Valtakunnalliset palvelut läheiselle


Auttava puhelin

Voit soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen, kun läheisesi pelaaminen askarruttaa sinua. Voit keskustella ja kysyä kaikesta peliongelmaan liittyvästä.

Tavoitat meidät arkisin klo 12–18 numerosta 0800 100 101. Maanantaisin palvelemme myös ruotsiksi.


Chat

Anonyymi chat-palvelu on tarkoitettu samoista asioista keskusteluun työntekijän kanssa kuin auttava puhelinkin.
Chatissa saat myös nopeasti vastauksen kysymykseesi.

Pääset chattiin osoitteessa www.peluuri.fi

Chat-ruutu näkyy sivuston etusivun oikeassa alanurkassa sen ollessa auki.

Tsekkaa chatin aukioloajat tästä


lue lisää

Halutessasi saat chatista myös nopean vastauksen esimerkiksi oman alueesi avunhakupaikoista, eri pelaajille ja läheisille suunnatuista palveluista sekä muista apu- ja tukikeinoista.

Valtti-foorumi

Valtti on internetissä toimiva, avoin keskustelufoorumi, jossa voit lukea ja kommentoida muiden kirjoituksia peliongelmasta tai avata omia keskusteluketjuja. Kirjoittajina on pääasiassa pelaajia, mutta mukana on myös läheisiä.

Valtti on avoin luettavaksi kaikille. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen ja nimimerkin.

Tästä klikkaamalla pääset Valttiin


Puhelinkeskustelu vertaishenkilön kanssa

Voit keskustella puhelimitse koulutetun vapaaehtoisen kanssa. Hänellä on samanlainen vaitiolovelvollisuus kuin työntekijöilläkin.

Voit sopia keskusteluajan soittamalla Peluurin auttavaan puhelimeen (0800 100 101, arkisin klo 12-18) tai lähettämällä lomakkeen Pelirajat´on verkkosivuilta

lue lisää

Keskustelemme kanssasi ennen soittoajan varaamista. Keskustelun perusteella teemme yhteisen päätöksen soittoajan varaamisesta ja valitsemme sinulle sopivan vertaisen.

Vertaishenkilön kanssa on mahdollista keskustella 1-3 kertaa.

Vertaispuhelimen palvelun tarjoavat yhteistyössä Peluuri, Pelirajat´on ja Tieto- ja tukipiste Tiltti.

”Siinä omassa kriisissä pelkkä se tietoisuus, että joku on käynyt läpi samoja asioita, tietää just mistä puhut ja mitä tarkoitat ja että joku on jopa selvinnyt kaiken sen läpi. Että tilanteesta voi selvitä. Sen kuuleminen oli todella tärkeää ja mahtavaa. Kiitos!”

Peluurin muita palveluja

Peluuri tarjoaa myös tekstiviesteihin perustuvaa Pelivoimapiiri-palvelua ja verkossa toimivia Tuuletin-ryhmiä.


Pelirajat’on palvelut läheiselle

Sosped säätiön Pelirajat’on toiminta tarjoaa läheisille vertaisryhmiä, vertaispuhelimen palveluja, koulutuksia, kursseja, lomia sekä tapahtumia. Lue lisää pelirajaton.fi



Löydät lisäksi muita palvelun tarjoajia sekä paljon hyödyllistä tietoa itsellesi Peluurin nettisivuilta www.peluuri.fi/laheiset

Asiakasrekisteriseloste

Tutustu Peliklinikan asiakasrekisteriselosteeseen