Pelaajalle

  • ”Hävetti ja pelotti ihan hirveästi. Tuntui siltä, ettei kukaan muu voi olla noin tyhmä kuin minä, että on pelaamalla joutunut tällaisiin vaikeuksiin. Onneksi apua on saatavilla, eikä tarvitse selvitä yksin.”
Peliklinikalta saat apua, hoitoa ja tukea, kun pelaaminen vaikeuttaa elämääsi. Olemme erikoistuneet rahapeliongelmien hoitoon, mutta  saat meiltä apua myös muusta digipelaamisesta ja netin liikakäytöstä aiheutuviin haittoihin.

Palvelumme ovat maksuttomia, ja osa palveluista on valtakunnallisia. Voit saada apua soittamalla, netin kautta tai tulemalla käymään.

Keskustelut ovat aina luottamuksellista. Työntekijöillämme ja vertaistukihenkilöillä on vaitiolovelvollisuus kaikista käsitellyistä asioista.

Sijaitsemme Hakaniemessä Helsingissä.

Pääkaupunkiseudun palvelut pelaajalle

Päivystysvastaanotto helsinkiläisille ja vantaalaisille

Peliklinikan päivystysvastaanotto on  ti klo 8-10 ja to klo 15-17. osoitteessa Siltasaarenkatu 12 A, 6.krs. Päivystysvastaanotolle voi tulla ilman ajanvarausta. Vastaanotolle saapuvien lukumäärästä riippuen omaa vuoroa saattaa joutua odottamaan.

Päivystys on tarkoitettu kaikille omasta tai läheisen pelaamisesta huolestuneille helsinkiläisille ja vantaalaisille yli 18-vuotiaille, jotka haluavat keskustella ammattilaisen kanssa. Vastaanotolle voi tulla yksin tai yhdessä läheisen tai muun tukihenkilön kanssa. Päivystysvastaanotto tarjoaa kertaluontoisesti tukea ja neuvoja omasta tai toisen pelaamisesta huolestuneille.


lue lisää
Vastaanotolla kartoitetaan yhdessä työntekijän kanssa sen hetkinen tilanne ja mahdollinen tuen- ja avuntarve. Tarvittaessa työntekijä antaa neuvoja tai ohjaa eteenpäin muihin palveluihin Peliklinikalla tai muualla.

Tilanteen selvittely yhdessä työntekijän kanssa voi auttaa löytämään uusia toimintavaihtoehtoja ja näkökulmia sekä tarjoaa tilaisuuden keskustella työntekijän kanssa kuormittavassa tilanteessa. Päivystysvastaanotto on luottamuksellinen ja maksuton.

Hoidollinen keskustelu helsinkiläisille ja vantaalaisille

Haluaisitko keskustella omasta tai läheisesi peliongelmasta? Olisitko valmis kartoittamaan avun tarvettasi psykologin tai sosiaaliterapeutin kanssa? Jos olet yli 18-vuotias ja asut Helsingissä tai Vantaalla, voit päästä Peliklinikan maksuttomaan hoidolliseen keskusteluun.

Ajanvaraus arkisin klo 12-14 puh. 040 152 3918.


lue lisää

Hoidollinen keskustelu on yleensä yksilöhoitoa, mutta voit käydä hoidossa myös yhdessä puolisosi tai läheisesi kanssa. Myös läheiset voivat hakeutua hoitoon yksin.

Hoito käynnistyy kolmen kerran arviointijaksolla ja arviointiin liittyy neuvontaa sekä tarvittaessa ohjausta muihin palveluihin. Jos haluat jatkaa tapaamisia, teet hoitosuunnitelman yhdessä ammattilaisten kanssa.  Myös tapaamisten tiheys ja kesto sovitaan yhdessä. Maksimissaan tapaamiset voivat jatkua noin vuoden.

Arveluttaako vielä jokin?

Tutustu uskomuksiin ja faktoihin avotiimin hoidollisesta keskustelusta

 

Tiltti – Tule käymään

www.tiltti.fi

Peliklinikan yhteydessä Helsingin Kaisaniemessä sijaitseva Tiltti on pelihaittoihin keskittyvä tieto- ja tukipiste, jonka pelivapaassa kahvila- ja oleskelutilassa voit pohtia suhdettasi omaan pelaamiseen yhdessä työntekijän tai vertaisen kanssa.

Tiltissä on avoimet ovet ma klo 15-17 ja ke klo 15–18 ja avoin vertaisryhmä pelaajille ma klo 17-18.30. Lisäksi perjantaisin järjestetään erilaista ryhmätoimintaa kuten esimerkiksi retkiä.

Aukioloajat ja tapahtumat löydät täältä. Tulo-ohjeen Tilttiin löydät täältä.

lue lisää

Tilttiin tutustuminen kannattaa aloittaa Avoimista ovista, jolloin voit vain kävellä sisään: Aikaa ei tarvitse varata ja käynti on maksuton. Paikalla on kaksi työntekijää ja usein myös päivystävä vertainen, jotka ottavat sinut vastaan, perehdyttävät toimintatapoihin ja istahtavat keskustelemaan.

Tiltin kautta voit osallistua erilaisiin ver­taistuen toimintoihin esimerkiksi tukihenkilöiden tapaamisiin, avoimeen pelaajaryhmään, läheisiltoihin ja Pelirajat’on ryhmään. Tiltti järjestää myös talousneuvontaa ja tietoiskuja.

Vertaisryhmät

Pelaajien vertaisryhmiä kokoontuu Peliklinikalla. Ryhmistä voi kysyä Tiltistä, Peluurin Auttavasta puhelimesta (0800 100 101) tai lukea lisää täältä.

Valtakunnalliset palvelut pelaajalle

Auttava puhelin

Voit soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen, kun pelaamisesi askarruttaa sinua. Voit keskustella ja kysyä kaikesta peliongelmaan liittyvästä.

Tavoitat meidät arkisin klo 12–18 numerosta 0800 100 101. Maanantaisin palvelemme myös ruotsiksi.


Chat

Voit keskustella työntekijän kanssa Peluurin chatissa samoista asioista kuin auttavassa puhelimessakin. Chatissa saat myös nopeasti vastauksen kysymykseesi.

Pääset chattiin osoitteessa www.peluuri.fi

Chat-ruutu näkyy sivuston etusivun oikeassa alanurkassa sen ollessa auki.

Tsekkaa chatin aukioloajat tästä


lue lisää

Halutessasi saat chatista myös nopean vastauksen esimerkiksi oman alueesi avunhakupaikoista, eri pelaajille ja läheisille suunnatuista palveluista sekä muista apu- ja tukikeinoista.

eNeuvonta

Peluurin eNeuvontaan voit lähettää pelaamiseen liittyvän kysymyksesi. Saat vastauksen yleensä muutaman arkipäivän sisällä. Voit kirjoittaa kysymyksesi myös ruotsiksi.

Kysymykset voit lähettää tänne. Linkin takaa löydät myös aiempia kysymyksiä ja vastauksia.


Valtti – keskustele netissä

Valtti on internetissä toimiva, avoin keskustelufoorumi, jossa voit lukea ja kommentoida muiden kirjoituksia peliongelmasta tai avata omia keskusteluketjuja. Mukana on pelaajia ja läheisiä.

Valtti on avoin luettavaksi kaikille. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen ja nimimerkin.

Valttiin pääset tästä.


Puhelinkeskustelu vertaishenkilön kanssa

Voit keskustella puhelimitse koulutetun vapaaehtoisen kanssa. Hänellä on samanlainen vaitiolovelvollisuus kuin työntekijöilläkin.

Voit sopia keskusteluajan soittamalla Peluurin auttavaan puhelimeen (0800 100 101, arkisin klo 12-18) tai lähettämällä lomakkeen Pelirajat´on verkkosivuilta

lue lisää

Keskustelemme kanssasi ennen soittoajan varaamista. Keskustelun perusteella teemme yhteisen päätöksen soittoajan varaamisesta ja valitsemme sinulle sopivan vertaisen.

Vertaishenkilön kanssa on mahdollista keskustella 1-3 kertaa.

Vertaispuhelimen palvelun tarjoavat yhteistyössä Peluuri, Pelirajat´on ja Tieto- ja tukipiste Tiltti.

”Siinä omassa kriisissä pelkkä se tietoisuus, että joku on käynyt läpi samoja asioita, tietää just mistä puhut ja mitä tarkoitat ja että joku on jopa selvinnyt kaiken sen läpi. Että tilanteesta voi selvitä. Sen kuuleminen oli todella tärkeää ja mahtavaa. Kiitos!”

Peli poikki -ohjelma

Haluatko saada pelin poikki? Peli poikki –ohjelma on internetin välityksellä toimiva, kahdeksan viikkoa kestävä hoito-ohjelma pelaajille.

lue lisää

Peli poikki -ohjelma koostuu oman opiskelun, työmateriaalien, keskustelufoorumin, kotitehtävien ja puhelinkeskustelujen yhdistelmästä.

Hoito käsittää kahdeksan viikon pituista osaa. Tekstiä, harjoituksia ja kysymyksiä sisältävät jaksot käsittelevät motivaatiota ja käytöksen muuttumista.

Hoitoon kuuluu viikottainen noin 30 minuuttia kestävä puhelinkeskustelu oman terapeutin kanssa. Keskustelufoorumi netissä tarjoaa sinulle mahdollisuuden vertaistukeen muiden ohjelmaan osallistuvien kanssa.

Voit hakea Peli poikki -ohjelmaan, jos olet yli 18-vuotias ja arviomme mukaan hoitomalli soveltuu sinulle. Halutessasi voit osallistua ohjelmaan nimettömänä.

Lisätietoa Peli poikki –ohjelmasta ja siihen hakemisesta osoitteesta www.pelipoikki.fi/
Voit lähettää myös sähköpostia pelipoikki [ät] peluuri.fi


Peluurin muita palveluja

Peluuri tarjoaa myös tekstiviesteihin perustuvaa Pelivoimapiiri-palvelua ja verkossa toimivia Tuuletin-ryhmiä.


Pelirajat’on palvelut pelaajalle

Sosped säätiön Pelirajat’on toiminta tarjoaa pelaajille vertaisryhmiä, vertaispuhelin palveluja, koulutuksia, kursseja, lomia sekä tapahtumia. Lue lisää pelirajaton.fi

Muiden tahojen tarjoamat palvelut

Pelaamisen lopettamiseen tai rajoittamiseen saat apua myös oman kotikuntasi palveluista ja yksityisiltä palveluntuottajilta.

Myös kasvokkain tapaavia vertaisryhmiä kokoontuu ympäri Suomea.

Helpoin tapa selvittää omalla asuinalueella tarjolla olevat erilaiset hoito- ja tukimahdollisuudet on soittaa Peluurin auttavaan puhelimeen 0800 100 101 (arkisin klo 12-18, maanantaisin myös ruotsiksi). Voit kysyä myös Peluurin Chatista tai eNeuvonnasta.

Asiakasrekisteriseloste

Tutustu Peliklinikan asiakasrekisteriselosteeseen